Emőke és Erika naplója

Scarborough, 2017 augusztus 20-tól szeptember 2-ig

13. és 14. nap Utolsó nap az iskolában és a hazaút

Szeptember 1-jén pénteken az utolsó napot az Anglolangban - ebben a varázslatos kis magán nyelviskolában - töltöttük. Ezt a napot már a búcsúzás hangulata jellemezte. Megkaptuk az igazoló dokumentumot a nyelvtanfolyam elvégzéséről. Nagyon intenzív és hatékony volt az oktatás, sokat fejlődött a nyelvtudásunk, de módszertani ötleteket is elleshettünk itteni tanárainktól. Suli után hazaszaladtunk, hogy bepakoljunk és egy kicsit pihenjünk. Vacsora után elbúcsúztunk vendéglátónktól és portugál lakótársunktól is. Este 8:45-kor indult a vonatunk Yorkba, majd Yorkból Manchesterbe utaztunk. Sajnos a repülőtéren nagyon sokat kellett várnunk a felszállásig. Mivel a gépünk 8:45 helyett 11-kor indult, ezért még inkább megviselt bennünket a hazaút. Nagyon sokat kaptunk ettől a tanulmányúttól; nagyon a szívünkbe zártuk Scarborought, már-már hiányzik is az ottani környezet és az ott megismert emberek. Ezzel zárjuk a naplónkat, hiszen holnaptól már más feladatok várnák ránk. Köszönet mindenkinek, akinek volt kedve elolvasni naplónkat angliai élményeinkről.

12. nap Utolsó előtti nap az iskolában

Kellemesen töltöttük a napot az iskolában, sok újat tanultuk. Nagyon tetszett Eilene órája: párban dolgoztunk, egyikünk háttal ült az interaktív táblának, és így nem látta azt a videót, amit a másiknak el kellett mondania angolul. Ma sokat fáztunk, most amikor írjuk a blogot tizennégy fok van odakint, de a lakásban sincs sokkal több. Ezt a nyári hideget nem lehet megszokni. Kora délután is esett, és most is esik. Iskola után egy utolsót nézelődtünk és sétáltunk a belvárosban. Holnap Magyarországon kezdődik az iskola, nekünk pedig véget ér angliai tanulmányutunk. Ez is jelzi, hogy vége van a nyárnak.

11. nap Beszédfejlesztés órák

Ma is sokat kellett beszélnünk az angolórákon. Tanáraink a meglévő szókincsünket aktivizálták, illetve új szavakat is tanítottak. Szóba került az, hogy Scarboroughban mennyibe kerül a megélhetés; a fizetésekről és a szociális juttatásokról is szó volt. Kaptunk egy olyan újságcikket ami arról szólt, hogy Angliában nem tanítják a nyelvtant, a gyerekek az őket körülvevő emberek beszédéből tanulják meg a szabályokat. Erika a Plickers és a Quizlet nevű applikációt ismerte meg. Emőkék a módszertani foglalkozáson olyan játékokat játszottak, amik cselekedtetőek és mókásak voltak; még a könnyük is kicsordult a nevetéstől. Egyre könnyebben tájékozódunk a városban; a városközpontot és a tengerparti részt már jól ismerjük. Csoporttársaink érdeklődőek és kedvesek, nagyon megszerettük őket. A héten újabb tanárokat is megismerhettünk. Már visszafelé számoljuk a napokat. Hiányzik az otthoni életünk.

10. nap Hosszú hétvége után iskola

Reggel szemerkélő esőre ébredtünk, ami itt nagyon megszokott. Ma délután négyig az iskolában voltunk. Más tanárok tanítottak bennünket, és a csoporttársaink nagy része is kicserélődött. Az újak többnyire Olaszországból érkeztek hozzánk. Nagyon szokatlan nevű emberek vannak együtt, és küszködünk az idegen nevek magtanulásával. Jó véleménnyel vannak Magyarországról, sokan jártak már Budapesten, és nagyon dicsérik a szépségét. Ma más feladattípusokat kaptunk, volt történetmesélés képek alapján. Beszélgettünk a brit furcsaságokról és az angol emberek viselkedéséről. Nap mint nap tapasztaljuk, hogy az angolok mennyire udvariasak és mindenért elnézést kérnek. Délután Emőke módszertani óráján újabb ötleteket kapott, amiket jól be tud építeni módszertárába. Erika az Edmodo és a Seesaw nevű applikációkat ismerte meg. Vacsorára a főétel baconbe göngyölt virsli volt; párolt paprika és paradicsom volt a köret, amit leginkább a lecsóhoz tudnánk hasonlítani, de sokkal ízetlenebb. Ma is nagyon sokat használtuk az angol nyelvet nemcsak az iskolában, hanem a szállásunkon is.

9. nap Kirándulás Yorkban

Ma munkaszüneti nap volt Angliában, ezért az iskola szervezésében kirándulni mentünk Yorkba. Megint Mick volt az idegenvezetőnk, aki élvezetesen mutatta be Yorkshire megyét. Az óvárost egy római kori védőfal veszi körül, amin mint egy keskeny utcán végig tudtunk sétálni. Megmaradtak a hozzátartozó kapuk is. Meglátogattuk a Castle múzeumot, ami York történelmét dolgozza fel. A legizgalmasabb a viktoriánus korabeli utcarészlet volt a kis boltocskákkal. A középkortól egészen napjainkig mutatja be az itteni emberek életét. Yorkban volt az ország első csokigyára, és napjainkban is híres az itteni csokoládé. Hömpölygött a tömeg a kis utcácskákban, nagyon sokan töltötték itt a szabadnapjukat. Az óvárosban olyan utcarészleteket is láttunk, amik épségben megmaradtak. A yorki katedrális (angolul: York Minster) Anglia és Észak-Európa legnagyobb gótikus temploma, amely negyed évezreden át épült. Kiemelkedő mestermunka a déli kereszthajót uraló rózsaablak, amely a Lancaster- és a York-ház egyesülésének állít emléket. Nagyon sokat gyalogoltunk, izomlázunk van. Holnap vár ránk az iskola.

8. nap Újabb sétálós nap Scarboroughban

Ma is szép időnk volt, szerencsénkre ma sem esett az eső. Az Északi-öblöt fedeztük fel ma. Ez kisebb, csendesebb, így ide a szörfösök járnak sportolni. Felsétáltunk a várba, ahonnan ráláthatunk Scarborough mindkét öblére. A két öblöt elválasztó szikla magaslatra épült várból, ami ma már csak várrom, csodálatos a panoráma. A várrom történelme 3000 évre nyúlik vissza. Ezután befizettünk egy egyórás sétahajózásra a part mentén. Mikor felszálltunk a hajóra még kellemes meleg volt, de az angol időjárás változékonyságát megtapasztaltuk, mert a tengeren elborult és hideg szél kerekedett. Nagyon átfagytunk mire kikötött a hajó, de a szép sziklák látványa mindenért kárpótolt. Hazafelé az óváros utcáit és házait csodáltuk meg. Mire hazaértünk sajgott a lábunk, mert ma is vagy hat órát gyalogoltunk, mint tegnap. A vendéglátónk June bemutatta nekünk új lakótársunkat, egy 23 éves nagyon kedves portugál lányt. Ő is az Anglolangban fog nyelvet tanulni, mert zeneművészeti doktori képzéséhez kell a nyelvvizsga. Most feltesszük a lábunkat, mert minden porcikánk fáj, és erőt kell gyűjtenünk a holnapi kirándulásunkhoz. Augusztus 28-án Angliában munkaszüneti nap van, így kirándulni visznek minket Yorkba.

7.nap Scarborough felfedezése

Nagyon gyorsan eltelt a hét. Örültünk, hogy itt a hétvége, mert reggeli után nem az iskolába mentünk, hanem a tengerpartra. Szombat délelőtt nagy nyüzsgés volt a sétálóutcában, hiszen velünk együtt sokan shoppingoltak. Mi végigböngésztük az összes könyvesboltot, mert kevesebb, mint fél áron lehet hozzájutni nyelvkönyvekhez és gyerekkönyvekhez, de mivel korlátozva van a bőröndünk súlya, ezért csak módjával merünk vásárolni. Végül leértünk a tengerpartra, ahol rengeteg ember sétált a parton, vagy homokvárat épített a gyerekeivel. Húsz fok volt, ami itt melegnek számít, így a gyerekek fürdőruhában játszottak. A tengerpart tele van játéktermekkel, ajándékboltokkal és természetesen fish &chips éttermekkel. A parton található egy nagyon impozáns épület a viktoriánus korból, ami régen gyógyfürdő volt. Most egyik része wellnessközpont, a másik része kávézó és színház. Mivel két öböl van Scarboroughban, ezért ma csak a déli felét tudtuk megnézni. Holnap az északi öblöt akarjuk bejárni.

6.nap Nyelvtanulás az Anglolangban

Ez a nap nagyon hasonlított az előzőhöz a csütörtökihez, csak más témákat kellett átbeszélnünk a nyelviskolában. Írtunk egy kis tesztet, amit sikeresen megoldottuk. Több csoporttársunknak véget ért a kurzus, és így elbúcsúztunk tőlük. Nagyon megszerettük őket. Mindenki más egyéniség volt, s érdekes dolgokat tudtunk meg róluk és a hazájukról is. June-hoz vendég érkezett Barcelónából; nagyon érdekes az ő élettörténete, hiszen Scarboroughban élt és kiköltözött Spanyolországba nyugdíjas korában. Sok barátja van ott és nagyon jól érzi magát új hazájában. Külön angolórákat tart a spanyol magántanítványainak. Évente egyszer Angliába utazik látogatóba, és ilyenkor abban a házban száll meg, ahol mi vagyunk elszállásolva. Tegnap négyesben vacsoráztunk, és megint sokat beszélgettünk az asztalnál ülve. Már nagyon várjuk a hétvégét, hiszen eddig alig volt időnk a városban nézelődni, ráadásul itt a boltok az éttermeket leszámítva fél hatkor bezárnak, és nekünk még annyi minden felfedeznivalónk van.

5. nap Sok angolóra

Ma is szép időnk volt. Reggel hűvös volt, de egész nap sokat sütött a nap. Hat angolóránk volt ma is. Lindánál megint ismétléssel kezdtük a napot. Megnéztük, hogy bizonyos szavakat az egyes társadalmi osztályok hogyan használnak. Szinonima szavakat gyűjtöttünk és párosítottunk aszerint, hogy a középréteg vagy a felsőréteg használja. Újságcikkeket is hozott és feldolgoztuk azokat. Négyfős csoportokban dolgoztunk, mindenki kapott egy papíron kérdéseket, és ez alapján beszélgettünk magunkról. Ezt követően egy nagyon izgalmas rész következett: a "running dictation" nevű feladatot ugyan már ismertük és alkalmaztuk is, de most éltük át először, hogy milyen diákként részt venni egy ilyen feladatban. Kooperatív módon Bill Gates-ről hallott szöveget dolgoztunk fel nem hagyományos módon, hanem tablet segítségével. Délután mentünk a módszertani kurzusunkra. Erika a "padlet" nevű programot ismerte meg, ami arra szolgál, hogy ötleteket gyűjtsünk össze, és osszuk meg azokat digitálisan. Emőke módszertani óráján öt feladatot próbált ki, amiket majd jól tud hasznosítani. Volt mondatcsoportosítás tartalom szerint, megadott betűkből új szavak kirakása, rendhagyó igék gyakoroltatása kő-papír-olló játékkal kiegészítve, szórólap segítségével melléknév párosítása főnévvel, megadott kérdések alapján kikeresni a választ, főnév csoportokhoz melléknév kiválasztása. Tanítás után jót sétáltunk, bementünk a szupermarketba, jót nézelődtünk. A vacsora finom volt, halat ettünk sült krumplival.

4. nap Kirándulás Yorkshire megye keleti partján

Az Anglolang egész napos kirándulást szervezett nekünk, hogy bemutassa Yorkshire megye keleti partjának nevezetességeit. Első állomásunk a Robin Hood-öböl volt. A macskaköves utcák labirintusa egykor csempészek rejtekhelye volt. Napsütéses időben érkeztünk, bár hűvös volt. Mick-kel nagyon keskeny sikátorokon keresztül lejutottunk a partra. Apály volt és a gyerekek kagylókat és rákokat keresgéltek a tengerparton. Tizenegy körül hirtelen beborult, mindenki sietősre vette a lépteit. Úgy elkezdett esni, mintha dézsából öntenék. Szerencsére be tudtunk menekülni a szálloda fedett terasza alá. A következő állomásunk Whitby volt. Itt megnéztük az apátságot a körülötte lévő sírhelyet, majd hosszú lépcsőn lesétáltunk a városba. Láttuk az Északi-tengert, a torkolatot, a világítótornyokat, a mólót. Rengetegen kirándultak a városban, kerülgetni kellett az embereket. Betévedtünk hangulatos kis boltokba is, és ajándéktárgyakat is vásároltunk. Whitbyben lehet vásárolni fekete borostyánkővel díszített ékszereket, az angolok ezt a drágakövet "jet"-nek hívják. Hazafelé vezető utunkon megálltunk Thortondale-ben, egy kis falucskában. Itt ódon kis cottage-okkal tarkított utcácskákban sétáltunk. Mesebeli volt, és visszarepültünk az időben több száz évet. Jó volt ez a nap, és rengeteget fényképeztünk. Szép emlékeket gyűjtöttünk ma is.

3. nap Egész nap az iskolában

A megszokott útvonalon ma is eljutottunk az iskolánkba. Hasonló felépítésű óráink voltak a tegnapihoz képest, csak más tartalommal feltöltve. Linda ellenőrizte a tegnap tanult szókincset. Egy "vocabulary box"-ba gyűjti a papírcsíkokat, amin az elmagyarázandó kifejezések és szavak találhatók. Újabb szinonimákat és vitatémákat hozott, amin keresztül kifejtettük nézeteinket csoportmunkában. Dannel a közösségi média és a mobiltelefon használat témakörét fejtettük ki. Újságcikket és videót is felhasználtunk a tanulás során. Ebéd után Emőke a módszertani kurzus óráin vett részt. Nagyon érdekes feladatokat kapott, amiket együtt ki is próbáltak. Négy nagyon ötletes feladattípust ismert meg: betűúszás, kíváncsi kocka, életem fontos történései és az utolsó a "mi van a dobozban" nevű memóriajáték volt. Erika a másik foglakozáson két játékos feladatkészítő programot ismert meg: plickers.com és kahoot.it. Mindkettő nagyon ötletes és vicces feladatok összeállítására alkalmas. Négy órakor lett vége az óráinknak, hazafelé újabb utcákat fedeztünk fel. Nagyon aranyosan mosolyognak ránk az angolok, mi is rájuk. Vacsorára gombás marhapörkölt volt párolt répával és zöldbabbal. June nagyon örült a kis hímzett és horgolt ajándékainknak. Az esti programunk szótanulás, mert pénteken számonkérés lesz.

2.nap Első nap az iskolában

Este jót aludtunk, ezért kipihenten ébredtünk. Tipikus angol reggelit kaptunk: pirítóst, lekvárt és teát. Ki volt készítve az elvihető hideg ebédünk. Könnyen odataláltunk az iskolához. Nagyon kellett figyelnünk, amikor átkeltünk az úttesten, mert nincs zebra, így figyelnünk kellett a helybelieket hol mennek át. A kép alapján nagyobbnak képzeltük az iskolát, de tényleg nagyon hangulatos, szép, tipikusan angol téglaépületben tanulhatunk; zárt füves udvarral az épület mögött. Az első napon még nem volt csoportbontás; tizenöten vagyunk összesen és ma mindannyian együtt voltunk, és ugyanazt csináltuk. A csoportunk tizenöt fős, de délutánonként bontva leszünk. Spanyolok, németek, lengyelek, svédek, olaszok és mi magyarok tanulunk együtt. Linda tartotta az első foglalkozást kilenctől tizenegyig. Ő nyelvi csemegéket hozott nekünk, illetve beszélt a nyelvjárásokról, az akcentusokról, ugyanannak a szónak a formális és informális változatára példát hozott. Utána megismerhettünk Dant, ő olyan feladatokat hozott, amely által sokat kellett beszélnünk. Kifejtős kérdéseket tettünk fel egymásnak és érdekes információkat tudtunk meg egymásról. Hangzó szöveget is hozott hozzátartozó feladattal. Ebéd után buszos kirándulást tettünk Scarboroughban. Nagyon szép angol ismertetőt hallottunk a város életéről, történelméről. Felejthetetlen élmény volt hallgatni az ő angol beszédét; teljesen érthető volt, anekdotázós, nevettetős. Hazafele jövet a vasútállomástól indultunk hazafelé; egy újabb útvonalat sikerült a térkép alapján felfedeznünk. Útközben Sainsbury's szupermarketben nézelődtünk. June nagyon finom vacsorát készített nekünk: baconos, kéksajtos csirkemellet kaptunk főtt krumplival és kukoricával. Ő is velünk vacsorázott és nagyon jót beszélgettünk. Gyorsan eltelt a nap, és kezdünk akklimatizálódni.

1. nap Angliai kalandozásunk első napja

Vasárnap hajnal 3-kor indultunk Gyöngyösről, gyorsan felértünk a repülőtérre. Hosszú sorok vártak a beléptetésnél, de gyorsan túlestünk a procedúrán. A repülőnk zuhogó esőben felszállt. Két óra ötven perces volt az út. Manchester Airporton landoltunk, nagyon szép időjárás fogadott minket. A repülőtérről egy hosszú üvegfolyosón keresztül átsétáltunk a vasútállomásra. Mindenki húzta-vonta a bőröndjeit, köztük mi is. Sokat vártunk a York-i vonatra, de gyorsan eltelt az idő nézelődéssel. Tizenöt fokot mutatott a telefon. Ezt követően kétórás vonatút után York-ban szálltunk le egy nagyon patinás állomáson. Yorkból Scarboroughba egy másik vonattal utaztunk ötven percet. Útközben nézelődtünk, jellegzetes vidéki tájat csodálhattunk meg. Nagyon zöld, kicsit dombos, de többnyire sík vidéket láttunk. A vonaton belehallgathattunk az ízes angol társalgásokba. Tizennégy harminckor nagyon kimerülten, elcsigázottan végre valahára megérkeztünk ebbe a gyönyörű kis ékszerdoboz városkába. A vasútállomáson egy "lady" fogadott bennünket; egy nagyon mosolygós, barátságos hölgy. Autóval hazafurikázott bennünket. A ház, amiben lakunk nagyon nagy, a viktoriánus korabeli Anglia ízlésvilágát tükrözi: virágmintás tapéták, rojtos drapériák, baldachinos ágyak, fodros, selyem ágytakarók, kristály csillárok, tömörfa bútorok intarzia mintával, tükrök sokasága, kandallóbetétek, szobrok, festmények és porcelánok tarkítják otthonunkat. Tejszínes, sajtos penne tésztát kaptunk vacsorára fokhagymás bagettel. Most nyolc óra után járunk kicsivel, kipakolunk, és megpróbáljuk normálisan kialudni magunkat, mert holnap is nagy izgalmak várnak bennünket.